Narcolepsie

Naast kinderen met epilepsie begeleid ik ook kinderen met narcolepsie: een aandoening waarbij het slaap/waakritme verstoord is. Deze kinderen kunnen niet wakker zijn als ze wakker moeten zijn (b.v. op school tijdens de les) en niet (door)slapen als ze behoren te slapen (tijdens de nacht).

Logisch dat de schoolontwikkeling bedreigd wordt. Hoe kun je zonder een goed slaap/waakritme alert zijn, je concentreren en je kennis opslaan in je geheugen? En wat doet het met je sociaal/emotionele ontwikkeling? 

Willemijn (15 jaar) vertelt in onderstaand stukje treffend wat narcolepsie doet. Belangrijk dat leerkrachten weten wat narcolepsie is en hoe ermee om te gaan! 

 Lida Groot, voorheen Onderwijskundig Begeleider LWOE

Narcolife

Het geluid van de wekker maakte me wakker. Ik stap uit bed, ik leg mijn wekker namelijk altijd op mijn bureau, dan heb ik een reden om uit bed te stappen. Ik zet de wekker uit en stap weer in bed. Na 1 minuut lig ik weer te slapen. 

Gelukkig gaat na 5 minuten de tweede wekker af. Opnieuw stap ik uit bed en zet de wekker uit. Ik loop naar de wasbak en onderweg stap ik per ongeluk op een puntenslijper. Ik kon gisteren nl mijn telefoon niet vinden dus heb ik alles overhoop gehaald. Uiteindelijk vond ik mijn telefoon gewoon in de badkamer. 

Ik kijk in de spiegel en zie een meisje met pukkels en ontploft haar, onder haar ogen zitten rood-blauwe wallen. Ondanks dat ik vannacht naar de wc moest en daarna nog 2 keer wakker ben geworden heb ik best goed geslapen. Ik ben wel moe en ik zou het liefst weer onder de warme dekens kruipen, maar school is nu eenmaal verplicht dus ik kan er maar beter iets van maken. 

Nadat ik mezelf een make-over heb gegeven, die niet zo goed is gelukt en heb ontbeten, ben ik op de fiets gestapt en naar school gefietst. Onderweg werd ik, zoals iedere dag, bijna aangereden omdat ik nog half aan het slapen was. Persoonlijk vind ik dat auto’s in het verkeer rekening moeten houden met fietsers die nog niet helemaal wakker zijn. Ik ben toch niet de enige? 

De eerste twee uur hebben we economie. De leraar vertelt altijd en dan moeten wij er ondertussen een samenvatting van maken. Dit keer is het niet zo interessant. Ik weet eigenlijk niet eens wat hij verteld heeft. Ik ben namelijk na een kwartier in slaap gevallen en wakker geworden van de vraag: “Willemijn in welk jaar is de VOC failliet gegaan?” Ik knipper 2 keer met mijn ogen en zeg: “he, wat?” 

Meestal geeft hij de beurt dan aan iemand anders maar dit keer wil hij persé dat ik een antwoord geef dus stelt hij de vraag nog een keer: “wanneer is de VOC failliet gegaan”? “Ehm” zeg ik, “1950? “. Ik zie aan zijn gezicht dat hij in zijn gedachten me keihard aan het uitlachen is, waarop hij zegt: “nee Willemijn, de VOC ging failliet in 1799, 31 december………” en hij gaat weer verder met zijn verhaal. Ik word afgeleid door twee absurd lelijke jongens die buiten staan te roken waarop ik in slaap val. 

De leraar heeft een berg huiswerk opgegeven en tijd gegeven vast te beginnen, maar natuurlijk val ik weer in slaap. 

Ik word wakker van de bel waarop de leraar zegt: “morgen moet het af! ”Shit” denk ik, “was het toch geen droom…….”

Willemijn (15 jaar)