Leuke start van het schooljaar

De zomervakantie is voorbij. Ik ga observeren bij een basisschool. Het meisje in groep 5 heeft automatiseringsproblemen in het algemeen en wat weinig inzicht in het rekenen. Dit is passend bij de vorm van epilepsie die het meisje waarschijnlijk heeft.

Hiernaar zijn verschillende onderzoeken gaande. De leerkrachten willen graag weten welke strategieën zij het best kunnen toepassen tijdens de rekenles. 

De kinderen in de klas zijn aan het rekenen. Iedereen is muisstil aan het werk. Mijn leerling is druk bezig met geldsommen. Stel dat je alleen maar mag betalen met briefjes van honderd euro, van tien euro en met losse euro’s. Hoe betaal je dan € 756,- ? Lastige sommen. Met behulp van haar vingers komt ze een heel eind, maar wat duurt dat toch lang. En ze moet hierna nog vier sommen. De timetimer geeft aan dat ze hiervoor nog maar vijftien minuten heeft.  

Hoe doe ik die som?
Ik ga naast haar zitten. Zacht fluisterend – ik wil de andere leerlingen niet storen - vraag ik hoe ze de som gaat uitrekenen. De leerling vertelt mij dat ze het moeilijk vindt. Ik teken een tabel met het positiestelsel. Als ik het cijfer zeven onder de honderdtallen schrijf, de vijf onder de tientallen en de zes onder de lossen, vraag ik haar hoe de leerkracht die laatste categorie noemt. De leerling weet dat ze eenheden heten. Ik verander de L in de tabel snel in een E. Heel nauwkeurig tekent ze de briefjes van honderd, tien en van één in haar schrift.

Op tijd klaar
Ik help haar met de tweede som. Ik schrijf de getallen in de tabel. De leerling tekent de briefjes nu vlot en nauwkeurig in haar schrift. De volgende schrijft ze zelf in de tabel. De vierde en vijfde maakt ze zonder mijn hulp. Ze is op tijd klaar en gaat nakijken. Ze kan zelfs beginnen aan haar extra werk. 

Alle sommen goed
Ondertussen zie ik vanuit mijn ooghoek dat de buurman moeite heeft met zijn concentratie. Ik had al opgemerkt dat het rekenen op zich goed gaat. Ik wijs in zijn schrift de som aan en hij telt verder in stapjes van tien. Als de timetimer gaat hoeft hij nog maar één som. Hij maakt nog snel de som af.

Mijn leerling heeft alle sommen goed, vertelt ze vol trots. Ze vraagt of ik morgen weer kan komen. Haar buurman kijkt zijn sommen snel na. Ook hij vraagt of ik morgen weer langskom!

Aranka Altena, voormalig onderwijskundig begeleider