Kinder Epilepsie Centrum: Snelle diagnose en advies

Een negenjarig meisje met schoolproblemen komt bij mij terecht. Zij heeft epilepsie, zit in groep zes van de basisschool en loopt vast op school. Via een multidisciplinaire aanpak kunnen we snel de diagnose stellen en een behandelplan voor haar opstellen.

Het meisje is opgenomen in het Kinder Epilepsie Centrum van Sein. Hier kunnen kinderen terecht voor diagnostiek en behandeladvies tijdens een 36-urige opname. Een multidisciplinair team doet onderzoek en geeft behandeladviezen. In het team werk ik samen met een neuroloog, psycholoog, klinisch geneticus en maatschappelijk werker. De gezamenlijke aanpak leidt in zeer korte tijd tot een diagnose en resultaat.

Steeds ongelukkiger
Het negenjarige meisje dat we onderzoeken heeft veel problemen op school. Ze blijft op alle leergebieden achter, ondanks haar grote inzet en veel individuele aandacht van de leerkracht. Op school worden ‘afwezigheden’ gezien en vooral grote vermoeidheid. Door alle slechte ervaringen trekt het meisje zich steeds meer terug en lijkt ze steeds ongelukkiger te worden.

Oorzaak van leerproblemen?
Bij het onderzoekprogramma starten we uiteraard met de vraag of haar afwezigheden epileptisch van aard zijn. Kunnen nachtelijke aanvallen haar vermoeidheid veroorzaken? Is haar medicatie de aanleiding? Of ligt de oorzaak van haar leerproblemen ergens anders? Tijdens de opname neem ik contact op met de leerkracht van het kind en spreek ik het meisje zelf en haar ouders.

Beperkte cognitieve mogelijkheden
In een multidisciplinair overleg presenteer ik, net als de andere deskundigen, mijn informatie, die we vervolgens samen bespreken. Gelukkig blijkt de epilepsie rustig en zijn er geen nachtelijke aanvallen. De psycholoog is tot de conclusie gekomen dat de cognitieve mogelijkheden van het meisje beperkt zijn.

Programma aanpassen
Dankzij de multidisciplinaire aanpak leiden de bevindingen meteen tot een advies. In dit geval is het voldoende om de verwachtingen bij te stellen en het programma van het meisje aan te passen. Dat is natuurlijk sneller gezegd dan gedaan, maar we kunnen haar vanaf nu doelgerichter helpen. Zowel ouders, leerkracht als leerling varen hier wel bij.

Lida Groot, voormalig Onderwijskundig Begeleider LWOE