Kansen voor leerling met nachtelijke epilepsie

Op het moment dat ik als ambulant begeleider in beeld kom, gaat K. net naar de middelbare school. Met een bovengemiddeld IQ moet het mogelijk zijn om onderwijs op HAVO-niveau te volgen. Er is echter één probleem: K. heeft een focale vorm van epilepsie, waarbij aanvallen met name ’s nachts optreden. Door die nachtelijke aanvallen kampt zij in slechte perioden met extreme vermoeidheid. 

Gelukkig krijg ik de kans om samen met de ouders van K. uitleg te geven op school over de invloed van epilepsie op het cognitief functioneren. Door haar epilepsie en grote vermoeidheid is K. niet in staat om het tempo van het onderwijs te volgen. Terwijl zij de stof wel goed snapt. Zelf licht K. haar klasgenoten in over de moeilijkheden die zijn ontstaan door haar epilepsie. Zowel bij docenten als bij leerlingen ontstaat meer begrip voor haar situatie. 

Zoeken naar kansen
In onze gezamenlijke overlegmomenten daarna blijkt grote bereidheid op school om kansen te zoeken. In de veiligheid van de trajectklas wordt een bank neergezet waarop K. kan rusten als ze geen energie meer heeft om stof tot zich te nemen. Het gebeurt regelmatig dat ze in slaap valt om vervolgens één tot anderhalf uur later wakker te worden. Door het rustmoment kan ze daarna de lessen vaak weer oppakken en hoeft ze minder onderwijstijd te missen. Ook toetsen mag ze in deze ruimte in haar eigen tempo maken. Een ingeschakelde huiswerkbegeleider helpt K. haar tempo te verhogen. 

Begrip van docenten
Door het begrip van docenten en klasgenoten, en de aanpassingen die in het lesaanbod zijn gedaan is K. intussen in de bovenbouw van de HAVO beland. De nachtelijke aanvallen zijn weliswaar verminderd, maar nog steeds niet helemaal onder controle. Nog twee jaar te gaan voor haar examen. Vol vertrouwen en enthousiasme is ze begonnen aan deze nieuwe uitdaging. K. gaat het wel redden. Door haar grenzeloze doorzettingsvermogen, ouders die haar op een positieve manier ondersteunen en een school die vastbesloten is om haar alle kansen te bieden. Geweldig om dit proces te mogen begeleiden!

Nel Perdaems, onderwijskundig begeleider