Signalen en mogelijke gevolgen

Het kan zijn dat de diagnose epilepsie nog niet is gesteld maar dat u als ouder, of leerkracht, wel een vermoeden heeft. De volgende signalen kunnen, als zij regelmatig voorkomen, duiden op epilepsie.

Plotselinge stemmingsverandering

  • vanuit een opgewekte bui zonder overgang of aanleiding depressief worden

Gedragsproblemen

  • agressief of onzeker gedrag

Wisselende leerprestaties met een opvallend verloop

  • sterk wisselende leerprestaties
  • tegenvallende prestaties op grond van de kennis die verwacht mag worden
  • langzame verwerking van en reactie op de lesstof
  • moeite met abstract denken en abstracte begrippen
  • moeite met overzien van onoverzichtelijke situaties
  • moeite met ruimtelijke oriëntatie
  • werken volgens stereotypen
  • onzelfstandig, angstig werken volgens "trial and error"

Sterke wisselingen in aandacht en tempo

  • ongedurig, rusteloos, concentratiestoornissen
  • dagdromen, staren, traag, grote tempoverschillen

Geheugenproblemen

  • problemen met reproductie van eerder beheerste lesstof, bijvoorbeeld de tafels van vermenigvuldiging
  • problemen met korte termijn geheugen

Regelmatig terugkomende fysieke klachten

  • problemen met de fijne motoriek, plotseling slordig of onregelmatig handschrift, hiaten in het werk, herhaling van letters
  • moeilijkheden met oog-handcoördinatie
  • evenwichtsproblemen
  • hoofdpijn, duizeligheid, dufheid e.d.
  • visuele stoornissen

Heeft u het vermoeden dat epilepsie in het spel is, dan kan het handig zijn de in uw ogen opvallende zaken in kaart te brengen.