Artikelen

Kinderboek om in gesprek te gaan over epilepsie

Kinderboek om in gesprek te gaan over epilepsie

Lees verder

Hoe herken je een leerling met epilepsie in de klas?

In dit college legt ambulant onderwijskundig begeleider Rosanne Weijers uit welke schoolproblemen in de richting kunnen wijzen van de mogelijke aanwezigheid van epilepsie.

Lees verder

Epilepsie & problemen met prikkelverwerking

In dit college legt ambulant onderwijskundig begeleider Wilma Woets uit hoe het niet goed kunnen verwerken van prikkels door leerlingen met epilepsie het leren in de weg staat.

Lees verder

Epilepsie en angsten

Het verband tussen epilepsie en angsten is het onderwerp van dit college.

Lees verder

Epilepsie & aanpassingen in het voortgezet onderwijs en MBO

Ambulant onderwijskundig begeleider Wilma Woets legt in dit college uit welke aanpassingen voor leerlingen met epilepsie mogelijk zijn in het voortgezet onderwijs en het mbo.

Lees verder

Epilepsie & herkennen van problemen met werkgeheugen

Hoe herken je geheugenproblemen in de klas bij leerlingen met epilepsie? Albert Westerling legt het uit in dit college. 

Lees verder

De impact van epilepsie op plannen en organiseren

In dit college leer je hoe het komt dat sommige leerlingen met epilepsie problemen met plannen en organiseren ervaren.

Lees verder

Naar school met epilepsie: informatie & tips

In dit college geeft ambulant onderwijskundig Albert Westerling algemene tips en informatie over kinderen met epilepsie die naar school gaan.

Lees verder

Eerste hulp bij grote (epilepsie)aanvallen

Ambulant onderwijskundig begeleider Rosanne Weijers legt in dit college uit hoe je kan handelen als een leerling een epileptische aanval krijgt op school.

Lees verder

Epilepsie en impact op kinderen en jongeren

Epilepsie heeft impact op het leven van een kind of jongere. Ambulant onderwijskundig begeleider Rosanne Weijers licht dit toe in dit college. 

Lees verder

"Ik zit in groep 6 en reken met groep 7 mee."

Ben, Carice en Giel zijn drie (middenbouw)leerlingen die vertellen hoe zij omgaan met epilepsie. Ze delen een tip voor leerkrachten om te begrijpen wat voor hen goed werkt.

Lees verder

"Mijn school begreep niet precies hoe epilepsie werkt."

Sanne en Mathijs zijn twee jongvolwassenen met epilepsie. Wat doe je in de puberteit anders als je epilepsie hebt en je bijvoorbeeld naar een festival wilt gaan?

Lees verder

"Het is wel beter als klasgenoten het ook weten."

Suzanne, Dylan en Kyra zijn drie leerlingen uit de bovenbouw die vertellen over leren en epilepsie. Hoe voelt een epilepsie-aanval en wat weten je klasgenoten van jouw aandoening?

Lees verder

"Epilepsie kan je bij mij niet zien aan de buitenkant."

Wat is soms lastig aan het hebben van de aandoening epilepsie op school? Emma, Frederike en Lizzy vertellen over hun leven op school en de manier waarop zij omgaan met epilepsie en leren.

Lees verder

"Vertrouwen tussen leerling en docent belangrijk."

Joshua en Tessa delen hun ervaringen. Bij Joshua is vrij recent absence epilepsie vastgesteld. Tessa heeft lang epilepsie gehad en is met succes geopereerd.

Lees verder

Epilepsie, cognitieve stoornissen en onderwijs

Door: Geert Thoonen

Vaak wordt gedacht dat epilepsie een ziekte is, maar dit is niet zo. Het is de uitingsvorm, ofwel een symptoom, van een ziektebeeld.

Lees verder

Kennis en afspraken over epilepsie biedt zekerheid voor alle betrokkenen

Door: Marjon Milatz

Als onderwijskundig begeleider verzorg ik spreekuren in ziekenhuizen voor kinderen met epilepsie.

Lees verder

Absence epilepsie en schoolproblemen

Door: Christine Kleywegt

Alfons is een basisschoolleerling met absence epilepsie. Hoewel hij geen aanvallen meer heeft, gaat het moeizaam op school.

Lees verder

Een gezamenlijke aanpak als oplossing voor problemen met aandacht en geheugen

Door: Bob Averink

Ongeveer de helft van de kinderen met epilepsie ervaart schoolproblemen. Een deel hiervan heeft daardoor extra hulp nodig op school.

Lees verder

Epilepsiechirurgie: kansen en knelpunten na de operatie

Door: Frank Lorskens

Sofia is een 15-jarige leerling die veel last heeft gehad van epilepsie. Na een geslaagde operatie is ze weer aan de slag gegaan op school.

Lees verder

Een vertraagde informatieverwerking door epilepsie

Door: Marthie Gouma

Veel leerlingen met epilepsie hebben te maken met een vertraagde informatieverwerking.

Lees verder

Epilepsie en sociale contacten na schooltijd

Door: Suzanne van Haren

Iedere ouder en leerkracht kent de taferelen op het schoolplein wanneer de laatste schoolbel is gegaan.

Lees verder

Als leerling met epilepsie starten in het voortgezet onderwijs

Door: Claudette van Gaal

Epilepsie heeft invloed op het schoolse functioneren en welbevinden van een kind.

Lees verder

Als kleuter met epilepsie starten in het basisonderwijs

Door: Ria Koerhuis

Epilepsie bij jonge kinderen kan invloed hebben op de start in het basisonderwijs.

Lees verder