Achtergrondartikel

Epilepsie, cognitieve stoornissen en onderwijs

Vaak wordt gedacht dat epilepsie een ziekte is, maar dit is niet zo. Het is de uitingsvorm, ofwel een symptoom, van een ziektebeeld.

Lees verder

Het werk van psychologen bij het LWOE

Het LWOE bestaat uit een groot aantal onderwijskundig begeleiders en een team van gedragswetenschappers ofwel psychologen.

Lees verder

Opletten in de klas en het verwerken van prikkels

Veel leerlingen met epilepsie hebben aandachtproblemen die in de weg staan bij het leren en opletten in de klas.

Lees verder

Het werkgeheugen van jonge kinderen met epilepsie

Er bestaan verschillende soorten geheugens, zoals het kortetermijngeheugen en het langetermijngeheugen.

Lees verder

De invloed van epilepsie op het gedrag van kinderen

De meeste kinderen met epilepsie die dankzij medicijnen aanvalsvrij zijn, zijn op straat of op het schoolplein niet van kinderen zonder epilepsie te onderscheiden.

Lees verder

Ambulant onderwijskundige begeleiding van kinderen met epilepsie

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het tijdschrift 'Epilepsie, periodiek voor professionals', het kwartaalblad van de Nederlandse Liga tegen Epilepsie.

Lees verder

Dyslexie als comorbiditeit bij kinderen met epilepsie

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het tijdschrift 'Epilepsie, periodiek voor professionals', het kwartaalblad van de Nederlandse Liga tegen Epilepsie.

Lees verder