Epilepsie en sociale contacten na schooltijd

Iedere ouder en leerkracht kent de taferelen op het schoolplein wanneer de laatste schoolbel is gegaan. Kinderen die op wachtende ouders afrennen en vragen of ze mogen spelen bij een klasgenootje. Wanneer het stralende kind dan een koffertje meekrijgt met noodmedicatie en een protocol hoe te handelen bij een aanval, slaat het enthousiasme vaak om in angst.

Epilepsie en sociale contacten op de basisschool

Kinderen met epilepsie en hun ouders kunnen niet voorspellen wanneer een aanval komt. Ze kunnen wel omstandigheden vermijden en patronen herkennen, maar zekerheid is er niet. Dat maakt het maken van sociale afspraken voor kinderen met epilepsie soms moeilijk. Wanneer klasgenoten en hun ouders goed op de hoogte zijn van de gevolgen van de epilepsie, kunnen zij hier beter mee omgaan. Als onderwijskundig begeleider kan ik hierin een rol spelen. Ik geef voorlichting over epilepsie in het algemeen en voor het kind dat zij kennen in het bijzonder. Ik leg uit hoe de aanvallen eruitzien en hoe er gehandeld moet worden tijdens een aanval. Voorlichting tijdens de klassenavond schept duidelijkheid en neemt bovendien veel angst en onzekerheid weg. Dat zorgt ervoor dat zowel de ouders van de leerling met epilepsie als de ouders van zijn klasgenoten er een veilig gevoel bij hebben wanneer de leerling uit spelen gaat.

Epilepsievoorlichting in het voortgezet onderwijs

Eenmaal op het voortgezet onderwijs zijn er andere kwesties waar leerlingen met epilepsie, hun ouders en de school mee te maken krijgen. Zo neemt het aantal excursies toe en de afstanden tot de woonplaats vaak ook. Soms kan het nodig zijn dat de ouder van het kind met epilepsie meegaat met een schoolreisje. Weinig tieners staan te springen om hun vader of moeder mee te nemen op een excursie. Ook hier kunnen we met goede voorlichting veel vervelende situaties voorkomen. Pubers reageren vaak primair. Juist voorlichting maakt hen bewust van zaken en geeft ze de mogelijkheid op een goede manier op deze situatie te reageren.

Begeleiding in sociale contacten

Naast leerstofgebonden zaken kunnen onderwijskundig begeleiders leerlingen met epilepsie begeleiden in sociale contacten in en buiten de klas. Het voelt goed om er op deze manier voor te zorgen dat de leerlingen beter in hun vel zitten. De positieve reacties uit de omgeving van de leerling geven mij een voldaan gevoel, maar het beste resultaat is de grijns van de leerling die vertelt dat zijn ouder best mee mag op excursie.

Auteur

Suzanne van Haren

Ambulant onderwijskundig begeleider

Eén van de mooiste reacties die ik heb gekregen op mijn werk ging over het feit hoe geweldig het is dat er een organisatie bestaat zoals de onze. Door deze feedback realiseer ik mij dat ik een baan heb die het verschil kan maken voor leerlingen met epilepsie, hun ouders en schoolteams."