Het belang van een oplossingsgerichte aanpak voor leerlingen met epilepsie

Kyra heeft een bovengemiddeld IQ en kan hierdoor starten op de havo in het regulier onderwijs. Ze is een intelligente leerling, maar kan het tempo in de klas niet altijd bijbenen. Dit komt doordat ze een focale vorm van epilepsie heeft, waarbij aanvallen met name ’s nachts optreden. Door die nachtelijke aanvallen kampt zij in slechte perioden met extreme vermoeidheid.

Bovengemiddelde intelligentie, laag werktempo

Terwijl Kyra de stof vaak goed snapt, is ze niet in staat om het tempo van het onderwijs te volgen. Samen met de ouders van Kyra geef ik de leerkrachten uitleg hierover. We bespreken de invloed van epilepsie op het cognitief functioneren. Zelf licht Kyra haar klasgenoten in over de moeilijkheden die zijn ontstaan door haar epilepsie. Door de voorlichting ontstaat bij zowel de docenten als de leerlingen meer begrip voor haar situatie.

Oplossingen voor weinig energie en een laag werktempo

Door de nachtelijke epilepsie heeft Kyra overdag soms te weinig energie om de stof in de klas tot zich te nemen. In de veiligheid van de trajectklas wordt daarom een bank neergezet waarop ze kan uitrusten. Het gebeurt regelmatig dat ze in slaap valt om vervolgens één tot anderhalf uur later wakker te worden. Door het rustmoment kan ze daarna de lessen vaak weer oppakken en hoeft ze minder onderwijstijd te missen. Omdat Kyra een lager werktempo heeft dan haar klasgenoten, mag ze toetsen in een aparte ruimte op haar eigen tempo maken. Ondertussen helpt een huiswerkbegeleider om haar tempo te verhogen.

Het belang van goede ondersteuning

Door het begrip van docenten en klasgenoten, en de aanpassingen die in het lesaanbod zijn gedaan, lukt het Kyra om de bovenbouw van de havo te bereiken. De nachtelijke aanvallen zijn weliswaar door de jaren heen verminderd, maar nog steeds niet helemaal onder controle. Kyra heeft er desondanks vertrouwen in dat ze haar eindexamen gaat halen. Dit komt door haar grenzeloze doorzettingsvermogen, ouders die haar op een positieve manier ondersteunen en een school die vastbesloten is om haar alle kansen te bieden.

Om privacy redenen is in dit blog een fictieve naam gebruikt.

Auteur

Nel Perdaems

Ambulant onderwijskundig begeleider

Door onze kennis van epilepsie én onderwijs, in combinatie met de korte lijnen die we hebben met (kinder)neurologen, zorgen we voor de optimale verbinding tussen medische zorg en het onderwijs.