Narcolepsie in het voortgezet onderwijs

Als onderwijskundig begeleider krijg ik niet alleen te maken met kinderen met epilepsie, maar begeleid ik ook kinderen met narcolepsie. Dit is een aandoening waarbij het slaap-waakritme verstoord is. Kinderen met narcolepsie kunnen niet wakker blijven als ze wakker moeten zijn (bijvoorbeeld tijdens de les) en niet (door)slapen als ze behoren te slapen (tijdens de nacht).

Narcolepsie en problemen op school

Narcolepsie kan een negatieve invloed hebben op de schoolontwikkeling van een kind. Zonder een goed slaap-waakritme is het immers lastig om alert te blijven, je te concentreren en kennis op te slaan in je geheugen. Daarnaast kan narcolepsie invloed hebben op de sociaal emotionele ontwikkeling. 

Leven met narcolepsie

Willemijn, een leerling met narcolepsie op de middelbare school, heeft last van narcolepsie. In onderstaande tekst vertelt ze treffend wat de narcolepsie met haar doet.

Opstartproblemen

“Het geluid van de wekker maakte me wakker. Ik leg mijn wekker altijd op mijn bureau, zodat ik uit bed moet stappen om hem uit te zetten. Als ik mijn wekker heb uitgezet, ga ik weer in bed liggen. Binnen één minuut lig ik weer te slapen. Na vijf minuten gaat de tweede wekker af. Opnieuw stap ik uit bed om de wekker uit te zetten. Ik loop naar de wasbak en onderweg struikel ik over de troep in mijn kamer. Ik kon gisteren mijn telefoon niet vinden, dus heb ik alles overhoopgehaald. Uiteindelijk vond ik mijn telefoon gewoon in de badkamer. Ik kijk in de spiegel en zie een meisje met pukkels en ontploft haar, onder haar ogen zitten rood-blauwe wallen. Hoewel ik vannacht drie keer wakker ben geworden, heb ik best goed geslapen. Desondanks ben ik wel moe. Het liefst zou ik weer onder de warme dekens kruipen, maar school is nu eenmaal verplicht, dus ik kan er maar beter iets van maken.” 

Alertheid in het verkeer

“Nadat ik mezelf een make-over heb gegeven, die niet zo goed is gelukt, en heb ontbeten, stap ik op de fiets naar school. Onderweg word ik, zoals iedere dag, bijna aangereden omdat ik nog half aan het slapen ben. Persoonlijk vind ik dat auto’s in het verkeer rekening moeten houden met fietsers die nog niet helemaal wakker zijn. Ik ben toch niet de enige?!” 

In slaap vallen in de klas

“De eerste twee uur hebben we economie. De les is vandaag niet zo interessant. Ik weet eigenlijk niet eens wat de docent vertelt. Na een kwartier val ik namelijk in slaap. Ik schrik wakker van de vraag: ‘Willemijn, in welk jaar is de VOC failliet gegaan?’ Ik knipper twee keer met mijn ogen en zeg: ‘Hè, wat?’ Meestal geeft de docent de beurt aan iemand anders als dit gebeurt, maar dit keer wil hij per se dat ik een antwoord geef, dus stelt hij de vraag nog een keer: ‘Wanneer is de VOC failliet gegaan?’ ‘Ehm’, zeg ik, ‘1950?’. Ik zie aan zijn gezicht dat ik er helemaal naast zit. ‘Nee Willemijn, de VOC ging failliet in 1799 op 31 december.’ Hij gaat weer verder met zijn verhaal en ik val weer in slaap. Als ik weer even wakker wordt, geeft de docent een berg huiswerk op. Er is nog tijd om er in de klas aan te werken, maar natuurlijk val ik wéér in slaap. Ik schrik wakker van de bel en hoor de docent zeggen: ‘Morgen moet het huiswerk af zijn!’ ‘Shit’, denk ik, ‘was het toch geen droom.’”

Deze blog is geschreven in samenwerking met Willemijn.

Auteur

Lida Groot

Voormalig ambulant onderwijskundig begeleider

Lees ook