Opname bij het Kinderepilepsiecentrum SEIN leidt tot oplossingen voor schoolproblemen

Als onderwijskundig begeleider kom ik in contact met de school van Jill, een negenjarige basisschoolleerling met schoolproblemen. Ze heeft epilepsie, zit in groep 6 en loopt vast op school. Samen met verschillende deskundigen zoeken we naar de oorzaak van de schoolproblemen en mogelijke oplossingen.

Afwezig en oververmoeid in de klas

Jill heeft veel problemen op school. Ze blijft op alle leergebieden achter, ondanks haar grote inzet en veel individuele aandacht van de leerkracht. In de klas valt op dat ze vaak even afwezig is. Ook heeft ze last van grote vermoeidheid. Door alle slechte ervaringen trekt Jill zich steeds meer terug en lijkt ze steeds ongelukkiger te worden.

Opname bij het Kinderepilepsiecentrum van SEIN

Om de oorzaak van Jills problemen te onderzoeken, wordt ze opgenomen in het Kinderepilepsiecentrum van SEIN. Hier kunnen kinderen terecht voor een diagnose en behandeladvies tijdens een 36 uur durende opname. Een multidisciplinair team doet onderzoek naar Jill. In het team werk ik samen met een neuroloog, psycholoog, klinisch geneticus en maatschappelijk werker. Bij het onderzoekprogramma starten we met de vraag of Jills afwezigheden epileptisch van aard zijn. Ook wordt onderzocht of nachtelijke epileptische aanvallen haar vermoeidheid veroorzaken. Tijdens de opname neem ik contact op met Jills leerkracht en spreek ik met Jill zelf en haar ouders. De gezamenlijke aanpak leidt in zeer korte tijd tot een diagnose en resultaat.

Beperkte cognitieve vaardigheden en een aangepast programma

Na het onderzoek bespreek ik samen met de andere deskundigen de resultaten. Gelukkig blijkt de epilepsie rustig en zijn er geen nachtelijke aanvallen. De psycholoog is tot de conclusie gekomen dat de cognitieve mogelijkheden van Jill beperkt zijn. Dankzij de multidisciplinaire aanpak leiden deze onderzoeksresultaten meteen tot een advies voor school. We stellen de verwachtingen bij en het programma van Jill wordt aangepast. Het is nog zoeken naar een programma dat goed aansluit op haar mogelijkheden, maar we kunnen haar vanaf nu doelgerichter helpen. Zowel ouders, leerkracht als leerling hebben hierdoor vertrouwen in een goede afloop.

Om privacy redenen is in deze blog een fictieve naam gebruikt.

Auteur

Lida Groot

Voormalig ambulant onderwijskundig begeleider

Lees ook