'>

Narcolepsie: bewust geplande dutjes op school helpen

Sanne (17) heeft narcolepsie, een neurologische slaap/waakstoornis. Mensen met narcolepsie zijn overdag wakker, maar kunnen niet wakker blijven. 's Nachts vallen ze in slaap, maar ze blijven niet in slaap. Om goed te functioneren op school heeft Sanne een eigen slaapruimte gekregen. 

Bij Sanne wordt net als bij andere mensen met narcolepsie geen hypocretine meer aangemaakt door de hypotholamus. Het hersenstofje hypocretine zorgt dat mensen in hun slaap automatisch van de N-REM fase overgaan in de REM-fase. Overdag compenseren de hersenen deze REM-fase. Medicatie tegen de ziekte is er niet, alleen symptoombestrijding. 

Verzuim en motivatieproblemen
Voordat Sanne drie jaar geleden de diagnose narcolepsie kreeg, was haar verzuim op school groot in klas 3 en 4 Havo. Ze heeft regelmatig concentratie- en geheugenproblemen. Na twee maanden verdwijnt sommige kennis uit haar geheugen en in het verleden heeft zij veel onderwijs gemist. Hierdoor heeft Sanne soms last van motivatieproblemen.

Gezamenlijke aanpak
Inmiddels zijn school en docenten duidelijk op de hoogte gebracht over de consequenties van narcolepsie voor Sanne. Regelmatig is er contact met haar somnoloog (slaapspecialist). Samen met Sanne, haar ouders, een onderwijskundig begeleider, de somnoloog en school zijn we tot een duidelijke gezamenlijke aanpak gekomen om ook op school zo goed mogelijk met haar aandoening te kunnen functioneren.

Slaapmomenten op school
Sanne is het meest gebaat bij een regelmatige levensstijl en duidelijke slaapmomenten overdag. Op school slaapt ze daarom tussen 10.25 en 10.45 uur en van 14.00 tot 14.20 uur in een slaapruimte die speciaal voor haar is gecreëerd. Soms heeft ze tussendoor een slaapaanval. Ze kan dan een oppepper slikken. Wanneer ze voelt dat dat niet helpt, vraagt ze bij hoge uitzondering om even te mogen slapen. Sanne voelt zich beter begrepen en geholpen. Ze is weer meer gericht op het realiseren van haar toekomstdromen.

Om privacy redenen is in dit blog een fictieve naam gebruikt. 

Hans van Dijck, onderwijskundig begeleider