Oplossingen voor rekenproblemen

Sophie is net gestart in groep 5. Ze heeft automatiseringsproblemen in het algemeen en wat weinig inzicht in het rekenen. Er wordt vermoed dat Sophie epilepsie heeft en deze schoolproblemen passen bij dit beeld. Sophie’s leerkrachten willen graag weten welke strategieën zij het best kunnen toepassen tijdens de rekenles om haar te helpen. 

Laag rekentempo

De kinderen in de klas zijn aan het rekenen. Iedereen is muisstil aan het werk. Sophie is druk bezig met geldsommen. Stel dat je alleen maar mag betalen met briefjes van honderd euro, van tien euro en met losse euro’s. Hoe betaal je dan €756? Met behulp van haar vingers komt Sophie een heel eind, maar het duurt lang voordat ze de som heeft uitgerekend. Ze moet hierna nog vier sommen. De timetimer geeft aan dat ze hiervoor nog maar vijftien minuten heeft. Haar rekentempo ligt te laag om de sommen op tijd af te krijgen.

Hulpmiddelen bij het rekenen

Ik ga naast Sophie zitten en vraag haar fluisterend hoe ze de som gaat uitrekenen. Ze vertelt dat ze het moeilijk vindt. Om haar te helpen, teken ik een tabel met het positiestelsel. Als ik het cijfer zeven onder de honderdtallen schrijf, de vijf onder de tientallen en de zes onder de lossen, vraag ik haar hoe de leerkracht die laatste categorie noemt. Sophie weet dat ze eenheden heten. Heel nauwkeurig tekent ze de briefjes van honderd en tien en muntjes van één in haar schrift.

Verbeterd werktempo

Samen maken we de tweede som. Ik schrijf de getallen in de tabel. Sophie tekent de briefjes nu vlot en nauwkeurig in haar schrift. De volgende som schrijft ze zelf in de tabel. De vierde en vijfde som maakt ze zonder mijn hulp. Ze is op tijd klaar en gaat nakijken. Daarna kan ze zelfs beginnen aan haar extra werk. 

Na de les vertelt Sophie vol trots dat ze alle sommen goed heeft. “Kom je morgen weer langs?” vraagt ze.

Om privacy redenen is in dit blog een fictieve naam gebruikt.

Auteur

Aranka Altena

Voormalig ambulant onderwijskundig begeleider

Lees ook